با دقت نظر در قرآن کریم، به دست میآید که در قرآن به همان تناسب که برای وحدانیت خدای تعالی تاکید شده است، به همان اندازه به پدیده تکثرگرایی پرداخته است. حتی می توان ادعا کرد که اصل و ریشه تکثرگرایی در قرآن است مثل اختلاف انسان در دین، نژاد و. همه اینها خواست و اراده خداوند واقع شده و با حکمت او مرتبط است. در سوره مائده آیه 48 آمده است که لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا و لوشاء الله لجعلکم امه واحده ولکن لیبلوکم فیما آتاکم فاستبقوا الخیرات الی الله مرجمع جمیعا». براى هر گروهى از شما آيين و روشى قرار داده ايم و اگر خدا مى خواست شما را امت يگانه اى مى كرد ولى مى خواست شما را در آنچه به شما داده امتحان كند. پس به نيكيها سبقت بجوييد. بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را به آنچه در آن اختلاف كرده ايد آگاه مى سازد.
قرآن به صراحت تصویرهایی از این تکثرگرایی را واضح می سازد که در آن برعلاوه انسان و جامعه، تکوینیات را نیز شامل است؛ چون کاینات و هستی با این عظمت و شکوه که دارد، مخلوق خداوند است و خداوند هستی را بر اساس تنوع و تغایر و تکثر آفریده است؛ اگر زمان و مکان واحد بودند، ثبات نداشتند چون هرپدیده تکوینی دستخوش حرکت و تغییر است و خداوند می فرماید: والارض تمشی لمستقر لها ذالک تقدیر العزیر العلیم». همین تکثر تکوینی است که هستی را زیبایی بخشیده و سبب شده بین عناصر متباین تکوینی تاثیر و تاثر به وجود آید. در کاینات که جامد هستند، می بینیم که تنوع و تکثر به آنها تازگی می بخشد اما انسانِ که دارای روح و عقل و وجدان است.
تکثر تکوینی در قرآن
مدارا و مهربانی در فرهنگ اسلام
تحلیل انتخابات 6 میزان افغانستان
قرآن ,مى ,تکثر ,تکوینی ,خداوند ,تکثرگرایی ,در قرآن ,شما را ,هستی را ,تنوع و ,و تکثر
درباره این سایت